Palvelu julkaistu

Lainatavara.fi on vihdoin julkaistu!

Palvelu toimii alustana tavaroiden vuokraamiselle. Vuokraajina voivat toimia niin yksityiset kuin yritykset.

Palvelumme ajatuksena on lopettaa kertakäyttöbisnes mahdollistamalla laadukkaiden tavaroiden mahdollisimman suuri käyttöaste. Tämä tarkoittaa suomen kielellä sitä, että haluamme tehdä tavaroiden vuokraamisesta mahdollisimman helppoa: tarjoamme alustan, käyttöehdot ja maksuliikenteen, jotta ihmisten ei tarvitse enää säätää Facebook-ryhmissä tai olla soittelemassa jatkuvasti puolitutuille.

Emme usko, että huonolle laadulle on tilaa

Valtaosa omistamistamme tavaroista on halpoja ja huonolaatuisia. Se on varsin ymmärrettävää, sillä vain harvoin tarvittavaan tavaraan ei monikaan halua investoida määräänsä enempää. Laadukkaat ja käyttöä kestävät tavarat ovat taa hintavia, mutta niiden elinkaaressa on yleensä huomioitu myös huoltaminen – ei niitä ole suunniteltu makaamaan kaapin pohjalla kuukaudesta toiseen.

Ajatuksemme on, että vain harva on valmis maksamaan senttiäkään huonolaatuisen tavaran lainaamisesta. Jos joku yrittää vuokrata muille heikkolaatuista tavaraa, uskomme sen näkyvän ensisijaisesti vähäisissä lainapyynnöissä, mutta viimeistän tavaran arvioissa. Näin heikkolaatuisen tavaran elinkaari palvelussamme jää varsin lyhyeen.

Lainaamisesta pitää tehdä coolia!

Muiden nurkissa majoittuminen oli vähiten cool asia, mitä pystyit tekemään ennen kuin Airbnb ja HomeAway toivat markkinoille helposti käytettävät palvelut sekä kolmannen osapuolen synnyttämään luottamusta entuudestaan tuntemattomien välille. Muutamassa vuodessa nämä alustat ovat nousseet arvostuksessa vähintään keskivertohotellien rinnalle, jopa ohitse.

Niin kauan kuin tavaroiden lainaaminen tapahtuu epämääräisissä foorumeissa ja Facebook-ryhmissä, jossa joudut joka kerta miettimään voitko luottaa toiseen, ei lainaamisesta tule hyväksyttävää saati coolia.

Raha arvontuottamisesta – ei mainosmyynnistä

Liiketoimintamme koostuu komissioista, jotka otamme maksuliikenteestä. Palvelussa et tule näkemään toinen toistaan ärsyttävämpiä mainosbannereita.

”Tänä päivänä yhä useampi ymmärtää humpan juonen: jos palvelu rahoitetaan mainoksilla, niin palvelun omistajan ainoa tavoite on saada ihmisiä vierailemaan palvelun sivuilla. Todellinen arvontuotanto on sivuseikka!” Näin kuvailee valittua liiketoimintamallia toinen perustaja Sami Lehmus.

Kertakäyttöbisneksen pienentämisellä saattaa olla yllättäviä vaikutuksia koko yhteiskuntaan

Mikäli saamme kasvua aikaan ja pystymme vähentämään kertaluontoiseen tarpeeseen tapahtuvia impulssiostoja, voi vaikutukset näkyä muuallakin kuin vuokratapahtuman osapuolten lompakoissa. Kun suuret trendit alkavat liikkumaan kohti laadukkaiden tavaroiden käyttämistä halpisversioiden sijaan, tulee jätteiden määrä pienenemään radikaalisti ja tavaroiden huoltamisen ympärille rakentuu valtavasti lisää uusia työpaikkoja.

Tottakai uskomme ja toivomme, että alustaamme hyödyntämällä moni henkilö voi tienata myös merkittäviä lisätuloja.

Taustalla vuosia eri digipalveluiden parissa työskennellyt kaksikko

Sami Lehmus ja Matti Ikäläinen ovat vuodesta 2010 alkaen toimineet asiantuntijaroolissa digitaalisen myynnin ja markkinoinnin toiminnoissa. Heidän perustamansa Digitoimisto bGH on tehnyt markkinointia ja digitaalisia kauppapaikkoja kymmenille asiakkaille.

Ikäläisen mielestä hienointa on ollut päästä seuraamaan uusien yrityksen kasvua paraatipaikalta sekä auttamaan jo entuudestaan isojen firmojen siirtymistä digitaalisen kaupankäynnin maailmaan.

”Ehkä siinä on matkan varrella oppinut sen verran, että Lainatavaralla saattaa olla ihan hyvät mahdollisuudet onnistua.”